wtorek, 15 listopada 2011

Kluski Z Mięsem









Opis: Bardzo lubię ten przepis, bo prawie nic mnie nie kosztuje. Jest bardzo oszczędny, ponieważ używam do niego mięsa drobiowego (na nim przeważnie gotuję zupy) z zup, które gotuję na mięsie, a że ono same nie jest przez nas zjadane razem z zupą, zamrażam je. Gdy nazbieram wystarczającej ilości mięsa, odmrażam i jest jak znalazł. Później wystarczy tylko dokupić boczek i kluski z mięsem prawie gotowe.
 Danie jest bardzo smaczne i sycące. Dodatkiem do klusek może być surówka lub buraczki.
Szczerze polecam.


Pochodzenie: kuchnia polska;  przepis na farsz inspirowany przepisem mojej mamy, ciasto kluskowe wg mojego przepisu


Ilość: 21-22 kluski o średniej długości 12 cm i wysokości 4 cm po ugotowaniu 



Składniki Na Farsz
  • 400 g ugotowanego mięsa drobiowego (polecam te bardziej mokre lub 50:50 - suche i mokre)
  • 300 g boczku wędzonego surowego lub wędzonego parzonego
  • 1 duża cebula
  • 3 ząbki czosnku
  • sól
  • pieprz
  • 2 jajka



Składniki Na Kluski:
  • 1 kg obranych ziemniaków
  • 400-415 g mąki ziemniaczanej
  • 1 jajko
  • mleko



Składniki Dodatkowe:
  • 2 duże cebule
  • 2 średnie laski kiełbasy
  • tłuszcz



Przygotowanie Farszu:
  1. Boczek pokroić w kostkę.
  2. Smażyć na patelni, aż mięso uzyska różowo-białą barwę.
  3. Cebulę pokroić w kostkę.
  4. Posiekać czosnek.
  5. Dodać wszystko na patelnię.
  6. Smażyć do miękkości i zeszklenia cebuli.
  7. Ugotowane mięso podzielić na mniejsze kawałki.
  8. Dodać do boczku z cebulą.
  9. Zmielić w maszynce do mięsa/poszatkować przez kilka sekund w malakserze/drobno posiekać.
  10. Wbić jajko.
  11. Wymieszać.
  12. Doprawić solą i pieprzem.
  13. Wymieszać.

   
 Przygotowanie Klusek:
  1. Ugotować ziemniaki do miękkości w osolonej wodzie.
  2. Odcedzić z wody.
  3. Przepuścić przez praskę do ziemniaków lub utłuc starannie tłuczkiem do ziemniaków.
  4. Odstawić, aby lekko przestygły (wystarczy, żeby nie parzyły w ręce).
  5. Dodać jajko.
  6. Dodać mąkę.
  7. Wymieszać lekko.
  8. Rozpocząć wyrabianie ciasta. W trakcie wyrabiania ciasta kluskowego należy dolewać tyle mleka, ile wchłonie nam ciasto, aby kluski ładnie się kulały, były elastyczne oraz nie pękały z powodu suchej masy.
  9. Nabrać garść masy kluskowej.
  10. Uformować masę kluskową na kształt średnio płaskiego jajka.
  11. Nałożyć po czubatej łyżeczce farszu wzdłuż uformowanej masy kluskowej.
  12. Zwinąć tak, aby boki ciasta dotknęły siebie nawzajem.
  13. Sklejać dokładnie, aby nie było żadnych szczelin ( w przeciwnym razie farsz może wypaść podczas gotowania).
  14. Ukulać walec.
  15. Poprawić boki walca, aby zaokrągliły się.





Przygotowanie Końcowe:
  1. W większym garnku zagotować wodę z solą.
  2. Kluski wrzucać na gotującą się wodę (kluski powinno podawać się na świeżo, ponieważ wtedy są najsmaczniejsze, dlatego też gotujemy taką ilość klusek, jaka jest nam potrzebna na daną chwilę; pozostałe nieugotowane kluski z mięsem wkładamy do lodówki i podczas ponownego ich przygotowywania postępujemy tak jak za pierwszym razem).
  3. Przykryć garnek pokrywką, aby woda ponownie szybciej się zagotowała.
  4. Po chwili delikatnie zamieszać kluski, aby nie przywarły do dna garnka.
  5. Gdy wypłyną na wierzch od czasu do czasu zamieszać je, aby kluski nie przykleiły się do siebie.
  6. Po 3-5 minutach po wypłynięciu na wierzch kluski powinny być dobre.
  7. Wyciągnąć z wody na jakieś naczynie/talerz (wtedy kluski dodatkowo ociekną z wody, w której się gotowały) chwilę przed podaniem.
  8. W połowie procesu gotowania klusek możemy dodać tłuszcz na rozgrzaną patelnię.
  9. Natychmiast po tym pokroić kiełbasę w kostkę.
  10. Dodać do tłuszczu.
  11. Smażyć do lekkiego przyrumienienia.
  12. W trakcie smażenia kiełbasy pokroić cebulę na pół-plastry.
  13. Dodać do kiełbasy.
  14. Smażyć, aż kiełbasa i cebula będą lekko przypieczone, z czego cebula powinna być uduszona, aby była miękka.
  15. Kluski polewać tłuszczem z kiełbasą i cebulą.
  16. Dodatkowo można podać z buraczkami, surówką lub ogórkami ze słoika.

33 komentarze:

  1. Ja to jadłam na Podlasiu. Bardzo je lubię.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie ma to jak ciepłe i sycące danie w chodne dni :)

    OdpowiedzUsuń
  3. tj. w chłodne dni ;) przepraszam za literówkę

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniale kluski! Mięsko do tego - super:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniałe kluski.
    Pięknie przedstawiony cykl przygotowań,przejrzysty i bardzo dokładny.
    Gratuluję!

    OdpowiedzUsuń
  6. ale fajnie wyglądają te kluski :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Moja rodzinna potrawa! Pięknie uformowane kluski:) U nas mają kształt wrzeciona i nazwę tak okropną,że nie przytoczę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wszystko ładnie wytłumaczone i trafiające w moje gusta. Ostatnio chodzą za mną takie kluski, więc chyba się skuszę :D

    OdpowiedzUsuń
  9. An-no rodzinne potrawy to najlepsze dania, jakie istnieją. Każdy z nas ma do nich sentyment.

    slyvvia zachęcam cię do ich zrobienia.

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam kluchy ziemniaczane w każdej formie. Im więcej ciasta tym lepiej :) Twoje wyglądają bardzo apetycznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam, przed chwilą zostałam członkiem Skarbca Kulinarnego. Przeglądam przepisy i uważam, że są wspaniałe. Zatrzymałam się przy kluskach z mięsem.
    Mam pytanie dot.tego przepisu. Jeżeli kluski zostaną (w co wątpię) w jaki sposób należy je podgrzać.
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam Cię w_laskowska, bardzo się cieszę, że zostałaś członkiem mojego bloga. Jestem szczęśliwa, że uważasz, że moje przepisy są świetne. Przede wszystkim uważam, że nawet w daniach nowoczesnych szukam domowego smaku. Jeśli chodzi o kluski to ja nie podgrzewam wszystkich, tylko tyle, ile wiem, że zjemy, a resztę przechowuję w lodówce i gotuję na świeżo do następnego obiadu, bo takie podgrzewane to już nie to samo. Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
  13. ależ mi narobiłaś ochoty tymi kluskami :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Marta B./Bytom12 grudnia 2011 22:12

    Pyszne danie i niezwykle proste :)
    Wczoraj je robiłam i zachwyciłam swojego męża i dziecko.
    Córcia poprpsiła, żeby część z nich była kulką z mięskiem, więc troszkę modyfikacji było :)
    Często korzystam z Twoich przepisów, zwłaszcza tych, które są dla mnie nowością w moim kulinarnym wykonaniu.
    Wszystko opisane jasno, przejrzyście i właśnie w taki sposób, żey zacząć nową przygodą z gotowaniem.
    Dziękuję i pozdawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo mi miło, że moje przepisy goszczą u Ciebie w domu. Dziękuję za pochwałę bloga. A jak kluseczki smakowały, to jeszcze bardziej mi miło. Polecam się na przyszłość i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. wspaniale kluseczki, narobilas mi smaka! i tak pieknie wszystko pokazalas, ze nawet ci, co nie maja pojecia o gotowaniu, na pewno sobie poradza :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam Panią, już jakiś czas temu robiłam kluski Pani przepisu i moja rodzina była zachwycona. Coś wspaniałego i tak prostego, można wykorzystać wszystko co mamy w domku pod ręką, świetny pomysł.

    PS. tylko mam problem, kiedy zarobiłam już masę kluskową to jest ona strasznie lepiąca nie przypomina tej co u Pani na zdjęciach, czy może mi Pani poradzić, czy mam więcej mąki dosypać? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że kluski smakują, to faktycznie taki przepis, w którym można powiedzieć wykorzystuje się nawet resztki. A co do masy kluskowej to wszystko robię jak w przepisie jest napisane, czyli sypię tyle mąki ile jest napisane, pożniej mieszam, aby połączyła się w miarę z ziemniakami, a potem powoli i w kilku dawkach dolewam mleko, aby masa była odpowiednia do lepienia. Więc uważam, że mogło się Pani przeleać za dużo mleko, po prostu trzeba wyrabiać masę na gładko w trakcie dolewania mleka i wtedy wiadomo ile jeszcze można dolać tak, aby go nie wlać za dużo. Mam nadzieję, że pomogłam :) A jeszcze jedno, lepiej mieć suchą mase i dolac do niej mleka niż mieć lepiącą i dodać do niej mąki, bo po ugotowaniu w takim przypadku kluska może być za twarda. Pozdrawiam.

      Usuń
  18. Jestem pod wrażeniem dokładności w opisywaniu poszczególnych kroków ;) Bardzo dziękuję za wpaniały przepis na smaczne kluseczki.. mmm pycha !!
    Pozdrawiam
    PS: Dzięki Tobie zszedł ze mnie ciężar codziennego wymyślania obiadów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, ze kluseczki smakują. Pozdrawiam.

      Usuń
  19. Od dawna robię kluski z mięsem z Twojego przepisu i pomysłu i zawsze są zjadane co do jednej i nawet dzieciaki proszą o więcej :) Dzięki za przepis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dziś również je przyrządziłam na obiad, oj jak ja i moja rodzinka za nimi przepadamy. A jeśli chodzi o dzieciaki to prawda, dzieci szczególnie jakoś lubią kluski z mięsem :) Cieszę się, że przepis się spodobał i smakuje. Pozdr

      Usuń
  20. Witam!
    Mam zamiar niebawem zrobić te kluseczki na obiad, jednak mam pytanie co do ziemniaków, czy muszą być zimne aby połączyć je z resztą masy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam, że tak późno odpisuję, bo minął już miesiąc, ale komentarz wyświetlał się w spamach, więc nie zauważyłam go. Otóż z mojego doświadczenia wynika, że w momencie, gdy dysponujemy ziemniakami z dużą zawartością skrobi (ja takie mam) i przygotowujemy z nich kluski, to najlepiej byłoby je ostudzić, ale niech pozostaną lekko ciepłe (po prostu mają nas nie parzyć w ręce ;) ). W takim przypadku ciasto na kluski będzie lepiej się kleić, ponieważ się nie będzie wysuszone. W momencie, gdy korzystamy z zimnych ziemniaków, ciasto może potrzebować więcej mleka, aby było bardziej mokre, dzięki czemu łatwiejsze w kulaniu klusek. Ale to są moje doświadczenia z ziemniakami, jakimi ja dysponuję, więc myśle, że każdy musi sobie wyrobic własne podejście do swoich ziemniaczków. Pozdrawiam.

      Usuń
  21. Bardzo pyszne danie, smakowało całej rodzince. Niezwykle czytelnie opisany przepis, wielki plus za zdjęcia, ponieważ dla takiego laika jak ja to naprawdę wielka pomoc! :) Szczególnie, że pyzy robiłam po raz pierwszy, a smakują rewelacyjnie! Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  22. Miło mi, że pyzy tak zasmakowały. Jeśli wyszły już za pierwszym razem rewelacyjnie to znaczy, że zapowiada się z Ciebie niezła kucharka. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  23. Pierwszy raz w życiu jadłam pyzy domowej roboty, były pyszne! Tym bardziej, że sama je przyrządziłam ;) dziękuję ślicznie za przepis i serdecznie pozdrawiam!
    Olka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam. Bardzo się cieszę, że zrobiłaś pierwsze domowe pyzy z mojego przepisu, a tym bardziej miło mi, ze smakowały. Pozdrawiam również.

      Usuń
  24. Wlasnie szukalm przepisu na pyzy z miesem i ten jest pierwszy na jaki trafilam. I od razu mam dwa pytania:
    1. czy one maja ksztalt walca?
    2. czy mozna nazwac pyzami to, co ma ciasto z gotowanych ziemniakow? I jeszcze jedno, czy maka musi byc ziemniacznana, bo tu gdzie mieszkam takiej nie ma.
    Przepis bardzo by mi odpowiadal / nie trzeba trzec surowych ziemniakow/, ale czy to bedzie przypominalo smak polskich pyz/ow/ z miesem sprzed stanu wojennego??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za zwrócenie uwagi co do nazwy. Są to przede wszystkim kluski z mięsem, ale podchodzą pod kluski śląskie z mięsem lub białe kluski polskie (napisałam podchodzą, ponieważ dodatek mleka nie jest składnikiem, który występuje w kluskach (czasami nawet zbędne jest jajko), ale to mój indywidualny dodatek, bez którego nie uda mi się zrobić tu, gdzie mieszkam tak smacznych klusek jak chciałabym). Kluski mają kształt walca. Co do mąki, to mąka ziemniaczana obowiązuje w tym przepisie. Pozdrawiam.

      Usuń
  25. Pięknie to wygląda - od razu ślinka cieknie. Na dniach wypróbuję ten przepis. Polecam Ci również przepisy ze strony http://www.sprawdzonydrob.pl/ może znajdziesz tam jakąś inspirację kulinarną ;)

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...