sobota, 19 listopada 2011

Szarlotka Z Bezową Pianką I Ciastową Kruszonką







Opis: Co do pewnych kwestii dotyczących wybranych ciast, jestem bardzo rygorystyczna, tak też jest w przypadku szarlotki/jabłecznika. 
Po pierwsze ciasto nie może opływać w tym wypieku, musi byś znaczące, ale nie górujące nad jabłkami. Jeśli mowa o jabłkach, to ich ilość musi stanowić grubą warstwę, a ich smak powinien być co najmniej lekko kwaśny i koniecznie w postaci prażonej/smażonej. Jeśli mamy już takie warunki spełnione, a w tym przepisie tak jest, pewnością jest, że wypiek będzie udany.
Podsumowując, szarlotka jest pyszna, należy do moich faworytów jako druga, ale pierwszego miejsca w tej kolejce nie jestem w stanie wyznaczyć . 
Szarlotka jest bogata w smaku i świetnie się prezentuje. Ciasto jest w pełni delikatnie kruche, nie jest zbyt mączyste, na 3 dzień lekko mięknie i nadal jest równie smaczne, a lekka pianka z białek lekko osładza warstwę jabłkową oraz nadaje delikatności .
Szczerze polecam.


Pochodzenie: lekko zmodyfikowany przepis z internetu (Warsztat smaku)


Ilość: forma o wym. 32/23 cm (ta z wyższych)



Składniki Na Ciasto:
  • 60 dag mąki pszennej krupczatki
  • 1 czubata łyżeczka proszku do pieczenia
  • 250 g margaryny/masła (wyciągnięte prosto z lodówki)
  • 4-5 żółtek
  • 2/3 szklanki cukru
  • 1 cukier waniliowy/0,5 łyżeczki olejku waniliowego
  • 3-4 łyżki gęstej śmietany 12%/16%/18%
  • tłuszcz do posmarowania formy




Składniki Na Nadzienie Jabłkowe:
  • 2,5 kg dość kwaśnych jabłek
  • 5-7 łyżek cukru
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 100-150 g rodzynek (opcjonalnie)
  • 1/2 łyżeczki skórki z cytryny (opcjonalnie)






Składniki Pozostałe:
  • 5 białek 
  • 1 czubata łyżka cukru kryształu
  • cukier puder (opcjonalnie)



Przygotowanie Ciasta:
  1. Mąkę przesiać przez sito.
  2. Dodać proszek do pieczenia.
  3. Dodać posiekaną w mniejsze kawałki margarynę/masło.
  4. Szybko (inaczej ciasto podda się ciepłej temp. rąk i wpłynie to na jego kruchość) wyrobić ręcznie lub w maszynie (malakser/blender z dużymi nożami lub inna  maszyna, w której możemy wyrobić masę), aby masło odrobinę się rozbiło.
  5. Do innej miski wlewamy żółtka.
  6. Dodajemy cukier.
  7. Dodajemy cukier waniliowy/olejek waniliowy.
  8. Dodajemy śmietanę.
  9. Wszystko miksujemy na puszysto ok. 3-4 min.
  10. Wlewamy do mąki z masłem.
  11. Równie szybko wyrabiamy na jednolitą masę/kulę (mi wyszła taka lekko rozpadająca się kula ze względu na mąkę i szybkość wyrabiania masy).
  12. Ciasto dzielimy na 3 części (1/3 ciasta wkładamy do woreczka i do  zamrażalki, a pozostałe 2/3 do woreczka i do lodówki).




Przygotowanie Nadzienia Jabłkowego:
  1. Jabłka dzielimy na 4 części, obieramy ze skórki, wycinamy nasienia i dzielimy na mniejsze kawałki.
  2. Do garnka wlewamy kilka łyżek wody.
  3. Wkładamy tam jabłka. 
  4. Prażymy/smażymy na średnim płomieniu pod przykryciem, od czasu do czasu mieszając do momentu, kiedy całkowicie sie rozpadną i zmiękną/utworzą taki jakby mus.
  5. Odkrywamy pokrywkę, aby z jabłek wyparował nadmiar wody i chwilę lekko przesmażamy.
  6. Dodajemy cukier do smaku, w zależności od tego jakie są kwaśne jabłka..
  7. Dodajemy cynamon.
  8. Dodajemy rodzynki.
  9. Dodajemy skórkę z cytryny.
  10. Wszystko mieszamy.
  11. Odstawiamy do całkowitego wystudzenia (jabłka muszą być zimne inaczej ciasto, na którym położymy owoce może okazać się zakalcem lub będzie twarde).



Przygotowanie Końcowe:
  1. Piekarnik rozgrzewamy do 180* C na termoobiegu.
  2. Formę smarujemy masłem/margaryną.
  3. Wykładamy/Wylepiamy na jej dno część stanowiącą 2/3 ciasta. 
  4. Wykładamy równo jabłka.
  5. Formę wkładamy do piekarnika.
  6. Pieczemy 20-25 min.
  7. W między czasie do miski wlewamy białka.
  8. Trzepiemy/Miksujemy, aż uzyskają konsystencję lekkiej pianki.
  9. Dodajemy cukier.
  10. Miksujemy do momentu, kiedy białka uzyskają sztywną postać.
  11. Po upływie wskazanego czasu, wyciągamy formę z piekarnika i wykładamy równo na jabłka pianę.
  12. Na pianę ścieramy (na tarce na grubych oczkach) ciasto znajdujące się w zamrażalniku.
  13. Formę wkładamy z powrotem do piekarnika.
  14. Pieczemy ok. 15 min., aż ciasto uzyska złocisty kolor.
  15. Wyciągamy z piekarnika po upływie ok. 10-15 min., aby zapobiec opadnięciu pianki białkowej.
  16. Można posypać cukrem pudrem.
  17. Podawać na ciepło z bitą śmietaną lub lodami waniliowymi lub na zimno solo.

    36 komentarzy:

    1. Wygląda przeapetycznie. W sam raz do porannej kawki:)

      OdpowiedzUsuń
    2. Pięknie wygląda, nawet nie chcę myśleć, jaka jest dobra, bo ja mam tylko kupne ciastka do kawy:)

      OdpowiedzUsuń
    3. Wspaniale wygląda! Nawet lepiej niż moja! Kruszonka taka złota, ja zbyt mocno przypiekłam dlatego pudru więcej sypnęłam na wierzch ;) Bardzo się cieszę, że zajęła tak wysokie miejsce w Twoich notowaniach :)

      OdpowiedzUsuń
    4. Izka, masz rację do porannej kawki idealna, zjadłam rano aż 2 kawałki.

      Król szarlotka jest pyszna, ale ciasta też są smaczne do kawki.

      Angie, zauberi, Dusia, Dominika dziękuję.

      Anja, dziekuję. Fajnie, że sądzisz, że wyszła lepiej, ale na mojej nie widać tak ładnie pianki jak na Twojej, a i żałuję, że nie upiekłam z całej porcji, bo już nie ma i na niedziele jestem bez ciacha heh.

      OdpowiedzUsuń
    5. Piękna i pyszna szarlotka, a szarlotki to uwielbiam :)
      Pozdrowienia:)

      OdpowiedzUsuń
    6. Wyglada naprawde elegancko - o malo ktorej szarlotce mozna to powiedziec.

      OdpowiedzUsuń
    7. prezentuje się fantastycznie! idealne kwadraciki

      OdpowiedzUsuń
    8. ilekroć do Ciebie wchodzę zachwycam się zdjęciami:) Szarlotka wygląda przepysznie i chętnie skosztowałabym kawałek:)

      OdpowiedzUsuń
    9. Od jakiegoś czasu podglądam twoje poczynania, więc grzeczność wymaga przedstawienia się: Mika z kawa-cynamonem-pachnaca.blogspot.com Ja jestem dopiero na początku blogowania kulinarnego i urzekają mnie szczególnie tak świetne zdjęcia.

      OdpowiedzUsuń
    10. Majano dziękuję, dla mnie jak napisałam szarlotki muszą spełniać pewne warunki, wtedy są pyszne.

      Maggie, och dziękuję, że pochwaliłaś elegancję mojej szarlotki, ja tego nie zauważyłam, dziękuję.

      Kaś dziękuję.

      Blackdiamondin cieszę się bardzo, że podobają Ci się moje zdjęcia, na razie uczę się fotografii i cały czas jest coś co mi nie pasuje w moich zdjęciach, ale gdy inni tego nie zauważają to chyba jeszcze nie jest tak źle heh.

      Madeline ja również uwielbiam , a szczególnie to ciasto :)

      Mika miło mi Cię poznać, ciesze się, ze zaglądasz na mój blog. Bardzo mi miło, że podobają Ci się moje zdjęcia, ale jak napisałam w odpowiedzi do Blackdiamondin jeszcze się uczę i mam nadzieję, że kiedyś będę z nich dumna.

      OdpowiedzUsuń
    11. polubiłabym tą szarlotkę, bardzo nawet.

      OdpowiedzUsuń
    12. kocham szarlotki w każdej wersji, a Twoja mnie olśniewa. Piekne kolory, apetyczne zdjęcia i ciekawe wpisy znalazłam u Ciebie. Pozdrawiam i dziękuję.

      OdpowiedzUsuń
    13. Asieja, polubiłabyś, oj polubiłabyś.

      wilczyca-Aga miło, ze moja szarlotka Cię olśniewa, zachęcam do jej upieczenia. Również pozdrawiam i dziękuję za miłe słowa.

      OdpowiedzUsuń
    14. Kolejne wspaniałe ciasto, które porywam do pracy, wygląda świetnie !:). pozdrawiam :)

      OdpowiedzUsuń
    15. tu również prosze o bannerek i kategorię koloru : rozumiem ze żółty ;) >?

      OdpowiedzUsuń
    16. Witam... Zroilalam Ta szarlotke i jest przepyszna. Uwielbiam Twoj blog i ucze sie od Ciebie gotowania oraz pieczenia. Zapisalabym sie na Twoj kurs Pani Kuchni gdybys taki prowadzila. Przyznaje jednak, ze dzieki Twym szczegolowym wskazowkom ciezko cos zepsuc... Po prostu musi sie udac! Pozdrawiam i dziekuje! Aneta

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Oj jak miło czytać takie komentarze. Ja tez cały czas uczę się sztuki kulinarnej i nie jestem wielkim ekspertem, ale lubię czasami zjeść smacznie, aczkolwiek dziękuję za taką ocenę. Co do szarlotki, to w pełni się zgadzam i cieszę, że masz o niej takie same zdanie :)

        Usuń
    17. Marta B./Bytom
      Wciąż szukam inspiracji kulinarnych, a Twój blog przypadł mi do gustu. Próbuję dań obiadowych z Twoich przepisów, przyrządzam sałatki, a na Święta Wielkanocne upiekłam właśnie tę szarlotkę (rewelacja, mogę rzec, że dawno nie wyszło mi tak smakowite ciasto).
      Zawsze, ale to zawsze mile zaskakuję domowników i gości. Naprawdę, wszystko wychodzi świetne, bo jakżeby inaczej miało być, jak przepisy są po mistrzowsku podane na tacy :)
      Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.
      Do następnego!

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Bardzo miło czytać taki komentarz. Dziękuję serdecznie za takie slowa. Ja równiez uwielbiam tą szarlotke i zamierzam sie na nią znów, ale zawsze cos wyskoczy :) Jeśli chciałabys więcej moim przepisów, to podam linka do starego bloga (niechętnie się do niego przyznaję ze względu na jakość zdjęć umieszczonych na nim) : dariaanna.blog.onet.pl

        Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów kulinarnych :)

        Usuń
    18. Marta B./Bytom
      Znam, znam Twoj pierwszy blog :)) Moja przygoda z gotowaniem/pieczeniem zaczęła sie właśnie od tamtego bloga, a potem znalazłam obecny.
      Pozdrawiam serdecznie!

      OdpowiedzUsuń
    19. Muszę napisać, że szarlotka jest wyśmienita! Piekłam dla gości i zniknęła bardzo szybko ze stołu. Serdeczne dzięki za przepis :)
      Kasia

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Proszę bardzo, cieszę się, że szarlotka smakowala gościom. Pozdrawiam.

        Usuń
    20. Upiekłam tą szarlotkę na spotkanie rodzinne i wszystkim bardzo smakowała, dodałam rodzynki, wyszło jeszcze pyszniej niż jakby były same jabłka. Przepis poleciłam i podałam dalej. Dziękuję i pozdrawiam.

      OdpowiedzUsuń
    21. Witam, chciałabym się dowiedzieć czy do szarlotki mogłabym dodać zwykłej mąki tortowej? Nie wiem czemu, ale we wszystkich pobliskich sklepach krupczatka po prostu wyparowała.. nawet już zaczęłam podejrzewać, że cała okolica piecze z Twojego przepisu ;)
      Olka

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Witam :) Możesz użyć mąki pszennej tortowej. Krupczatka to taka specjalna mąka do kruchych ciast, ale jeśli nie mamy jej pod ręką, to możemy ratować się pszenną mąką. Pozdrawiam serdecznie i mam nadzieję, że ciasto będzie smakować ;)

        Usuń
      2. Bardzo dziękuję za odpowiedź i kolejny cudowny przepis! Krupczatkę udało mi się dostać, a ciasto wyszło przepyszne i wszyscy byli pod wrażeniem :)
        Olka

        Usuń
      3. Bardzo mi miło, że ciasto wszystkim smakowało i pozdrawiam serdecznie ;)

        Usuń
    22. właśnie wyciągnięta z pieca i przed momentem próbowana, jest bardzo dobra :) dzięki za przepis,
      polecam ciacho!
      Kasia

      OdpowiedzUsuń
    23. Mam pytanie odnośnie pieczenia Twojej wspaniale wygladajacej szarlotki. Niestety mój piekarnik nie posiada termoobiegu.. Czy w takiej sytuacji czas pieczenia i temperatura się zmieniają? Pozdrawiam serdecznie

      OdpowiedzUsuń
    24. wygląda wspaniale :)
      zapraszamy do nas www.sweetbox.com.pl

      OdpowiedzUsuń

    Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...