środa, 28 grudnia 2011

Ryba Po Grecku








Opis: Ryba po grecku to podobno jedno z ulubionych dań Polaków. Słyszałam o nim już jako nastolatka, ale w moim rodzinnym domu nigdy nie zostało przyrządzone i tym samym nie interesowałam się w jaki sposób jest powiązane z Grecją. Prawda jest podobno taka, że nazwa nie ma nic wspólnego z tym krajem. Skąd pochodzi nazwa ryby po grecku, tak naprawdę nie wiadomo. Jedno jest pewne, że to danie w 100% polskie, gdyż jadane tylko przez Polaków.
W zeszłym roku pierwszy raz skosztowałam tej potrawy u koleżanki i szczerze mówiąc bardzo mi zasmakowała, więc w tym roku zagościła na moim wigilijnym stole. Idealne jako potrawa wigilijna, ale również jako przekąska.
Jest to bardzo smaczne i zdrowe danie. Przyrządza się je ze smażonych ryb i duszonych warzyw, a na koniec doprawia na pomidorowo, aby nabrało charakterystycznego smaku.
Rybę po grecku możemy podać na ciepło lub zimno. W obu wersjach smakuje dobrze.
Polecam szczerze.


Pochodzenie: kuchnia polska; przepis ogólny dostałam od koleżanki i dopracowałam go szczegółowo z małymi zmianami 


Ilość: 2 małe miseczki (ich łączna pojemność wynosiła ok. 1,6 l)



Składniki Na Warstwę Rybną:
  • 800 g filetów rybnych
  • sól
  • pieprz
  • suszona kolendra
  • bazylia
  • mąka
  • olej do smażenia



Składniki Na Warstwę Warzywną:
  • 2 łyżki oleju
  • 1 średnia cebula (130 g)
  • 800 g marchewki 
  • 1 większa pietruszka 
  • 1/3 średniego selera (250-300 g)
  • 1 szkl. wody 
  • sok z 1 cytryny
  • 2 liście laurowe
  • 3 ziela angielskie
  • 2 łyżeczki suszonego lubczyku
  • 3 średnio-czubate łyżki koncentratu pomidorowego
  • 1 średnio-czubata łyżka ketchupu
  • 2 łyżki octu winnego
  • 1,5 łyżeczki cukru
  • sól
  • pieprz



Przygotowanie Filetów Rybnych:
  1. Całe filety przyprawić solą, pieprzem, kolendrą i bazylią.
  2. Obtoczyć z obu stron w mące.
  3. Rozgrzać olej na patelni.
  4. Usmażyć filety z obu stron (mogą być lekko zarumienione).
  5. Usmażone filety odkładać do wystudzenia.



Przygotowanie Warzyw:
  1. Marchew, pietruszkę i seler zetrzeć na tarce o grubych oczkach.
  2. Cebulę pokroić w drobną kostkę.
  3. W większym rondlu/garnku rozgrzać olej.
  4. Dodać cebulę i krótko przesmażyć, aby zeszkliła się.
  5. Dodać warzywa starte na tace.
  6. Przesmażać krótko ok. 3 min.
  7. Zalać wodą.
  8. Wlać sok z cytryny.
  9. Dodać liście laurowe, ziele angielskie i lubczyk.
  10. Dusić na małym lub średnim płomieniu ok. 20 min. bez przykrycia,często mieszając, aby płyn w całości wyparował.
  11. Dodać koncentrat pomidorowy oraz ketchup.
  12. Wlać ocet winny.
  13. Dodać cukier.
  14. Wymieszać dokładnie.
  15. Dusić jeszcze ok. 5 min. 
  16. Doprawić solą i pieprzem.



Przygotowanie Końcowe:
  1. Filety pokroić w większą kostkę (tak, aby łatwo nakładało się je na łyżkę wraz z warzywami).
  2. Warzywa i filety układać warstwami na przemian (dla ułatwienia możemy podzielić na równe części ryby i warzywa, a następnie układać je w równych i możliwych dla rozmiarów miski porcjach).
  3. Przygotowana potrawę należy zostawić w lodówce na 1-2 dni, aby całość się przegryzła. 
  4. Podawać na ciepło lub zimno (ja jedną miseczkę podałam na zimno, a zawartość drugiej podgrzałam i podałam na ciepło).

11 komentarzy:

  1. uwielbiam rybę po grecku za tą dużą ilość warzyw obok :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja kocham rybe po grecku! Robiłam w te święta oczywiście, pycha. Ja robię od kilku lat na Thermomixie, ale przygotowana w tradycyjny sposób jest też pyszna, wszak tak ją robiłam przez wiele lat:-) Twoja rybka wygląda bardzo smakowicie:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pyszna! Ulubiona. Mniam:) Też robiłam na swięta.:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Też bardzo lubię rybę po grecku, twoja bardzo ładnie się prezentuje:)

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo lubię rybę po grecku, tradycyjna rybka a zawsze smakuje wyśmienicie

    http://wszystkoogotowaniuks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. pycha!;D.
    fajnie tutaj;DD.
    ***
    kookardynka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale ładnie przystrojone! Bardzo apetycznie wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Rybę po grecku robiłam tylko raz w życiu. Może kiedyś jeszcze zrobię.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Przez chwilę wydawało mi się ,że jestem w babcinej kuchni....ona też taką rybę robiła.

    OdpowiedzUsuń
  10. No proszę, a ja myślałam, że to bardziej współczesne danie, oczywiście nie obrażając Twojej babci.

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...